Ny bedrift + digital markedsføring

Digital markedsføring er en viktig faktor for at din nye bedrift skal blomstre. Vi gir deg en kort innføring i viktige punkter.

Å opprette et nytt AS er ofte overveldende og det tar ikke lang tid før du blir ringt opp av selgere som ønsker å tilby deg sine tjenester. Å vite hvilke av disse du skal gå for og investere i kan være en tøff oppgave i oppstarten av et nytt selskap. Bedrifter har i dag ikke angrerett eller reservasjonsrett slik som privatpersoner har. Angreretten eksisterer for å beskytte forbrukeren mot useriøse selgere. Som næringsdrivende regnes du som en profesjonell aktør og har derfor ikke samme beskyttelse. Vær klar over at muntlig samtykke er like bindende i norsk rett som skriftlig, så vær forsiktig med hva du takker ja til.

6 tips før du starter egen bedrift!

Øk synligheten

Det er viktig å øke synligheten av din bedrift på nett uavhengig om du driver en liten eller stor virksomhet. Digital markedsføring er en viktig faktor for at din nye bedrift skal få den synligheten du trenger for at bedriften skal vokse, og en digital strategi er nøkkelen til suksess på nett. Det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal plassere ressursene, så vi gir deg en kort innføring i hva du bør velge.

Digital markedsføring

Starte nettbutikk? 9 tips for nye nettbutikkgründere. 

Hva er digital markedsføring?

Markedsføring handler om å få kontakt med din målgruppe på rett sted til rett tid. I dag hører du uttrykket «alle er på nett» som en daglig påminnelse om at du må være synlig der kundene er. Bedrifter som benytter seg av markedsføring bruker digitale kanaler som søkemotorer, nettsider, sosiale medier, e-postmarkedsføring, digitale brosjyrer og andre plattformer for å få kontakt med eksisterende og potensielle kunder. Digital markedsføring omfatter derfor alle markedsføringstiltak som bruker en elektronisk enhet eller Internett.

Det er som nevnt mange digitale plattformer du kan markedsføre deg gjennom. Noen av disse er:

  • Søkemotorer – Søkemotoroptimalisering, søkemotorannonsering, søkeordsanalyse
  • Sosiale medier – Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, YouTube
  • Nettside
  • Nyhetsbrev
  • Blogg

Digital strategi

En digital markedsføringsstrategi inneholder alle tiltak, mål og aktiviteter som skal gjennomføres i digitale kanaler. Her dukker det opp spørsmål som:

  • Hvordan finner du ut hvor kundene dine er?
  • Hva skal du gjøre når de er der?
  • Hvordan vet du at du lykkes?

Alle disse besvares i din digitale markedsføringsstrategi. Sett deg mål for nettsiden sin, de sosiale kanalene og nyhetsbrev. Lag en klar strategi for hva de ulike plattformene skal inneholde og hvilke kampanjer du skal kjøre.

Analyser resultatene

Når du har fått en oversikt over mål, aktiviteter, tiltak og segmentering, kan du gjøre analyser som forteller deg hvor langt du er på vei. Innsikten du får gjennom analyser er avgjørende for å kunne legge en plan, prioritere tiltak og ta beslutninger.

En digital strategi er nøkkelen til suksess på nett og helt nødvendig for å nå nye mål. Har du spørsmål eller lurer på hvordan din bedrift kan bruke digital markedsføring til å nå dine mål? Book en gratis markedskonsultasjon med Blink.