Hvordan velge rett selskapsnavn?

Når du skal registrere en virksomhet, må du ha et navn på foretaket/virksomheten. Det er viktig å tenke over ulike problemstillinger knyttet til navn: Gir det den identiteten du ønsker? Kan navnet forveksles med andre? Egner det seg på internett og til posisjonering mot konkurrenter? Hva med andres og egne rettigheter til navnet?

Krav for selskapsnavn

Generelt gjelder følgende krav når du skal velge navn på selskapet:

  • Minst tre bokstaver fra det norske alfabetet
  • Bare bestemte tegn i tillegg til bokstavene
  • Ikke bare navn på land, fylke eller kommune
  • Ikke nøyaktig likt med et registrert navn
  • Ikke navn som kan villede eller vekke forargelse

For enkeltpersonforetak må du i tillegg ha med ditt eget etternavn i navnet på foretaket.

Velg noe nytt

Andre kan klage hvis du har valgt et navn som kan forveksles med deres domenenavn, foretaksnavn eller varemerke. Hvis du gjør et grundig forarbeid, kan du unngå å måtte skifte foretaksnavn senere etter å ha brukt tid og penger på å innarbeide navn og logo.

Sjekke om domenenavn, selskapsnavn og varemerke er ledig

Du kan sjekke om navnet du ønsker å bruke er ledig som domenenavn, foretaksnavn og varemerke i ett og samme søk.

Vær oppmerksom på at organisasjonsform skal fremgå av foretaksnavnet for andre organisasjonsformer enn enkeltpersonforetak (AS, DA, SA osv.).

I tillegg til det formelle navnet på foretaket kan du velge å bruke et eget markedsføringsnavn.

Nå som selskapsnavnet er i boks – er du klar for å starte as?